De veertiende EUSO (European Union Science Olympiad) werd gehouden van 7 t/m 14 mei aan de Universiteit van Tartu in Estland. De olympiade had als thema 'There is Chemistry between Physics and Biology' en werd geopend door Mart Laidmets van het Ministerie van Onderwijs en Onderzoek.
Aan de olympiade namen 48 teams uit 23 E.U.-landen deel. Elk team bestond uit 3 leerlingen, die de kleuren van hun gastland moesten verdedigen in de disciplines chemie, biologie en fysica.
Puik resultaat voor de twee Belgische ploegen
Zowel het Vlaamse team als het Franstalige behaalden verdienstelijk brons. Hun prestatie is meer dan lovenswaardig, zeker gezien de moeilijkheidsgraad van de opdrachten en de zeer beperkte labo-ervaring van de deelnemers. Het Vlaamse team bestond uit Gust Popelier (Erasmuatheneum / De Pinte), Alex Willems (Spectrumcollege OHvM / Lummen) en Daniël Withoeck (Erasmusatheneum / Deinze).
Lionel Mozin (Collège St. Hadelin / Visé), Nicolas Rotheudt (Athénée Royal de Liège) en Tom Winandy (SC St-Benoît & St.-Servais / Liège) vormden het Franstalige team.
Doel van de wedstrijd: haal het beste uit jezelf en werk als één team
Via de EUSO wil men niet alleen leerlingen enthousiasmeren voor natuurwetenschappen en technologie, maar ze ook uitdagen het beste van zichzelf te geven en de gelegenheid bieden hun mogelijkheden te toetsen aan die van gelijkgestemde leerlingen uit andere Europese landen. Behalve kennis en praktische vaardigheden zijn het onderling samenwerken en het verdelen van taken belangrijke aspecten van deze wedstrijd. De deelnemers zijn maximaal 17 jaar oud.
De opdrachten
Dit jaar kregen de teams twee opdrachten:
• Onderzoek over melk en kaasbereiding. Melk is een colloïdale oplossing die eiwitten, vetten en koolhydraten bevat. De grootte van de vetdruppeltjes en van caseïnemicellen werd bepaald met verschillende lichtverstrooiïngstechnieken en de hoeveelheid melksuiker werd met een jodometrische titratie bepaald. Verder maakten de leerlingen zelf kaas en leerden ze over de achterliggende biochemische en biofysische principes hiervan. Tot slot moesten ze advies geven over de geschiktheid van de door hen gebruikte melk voor het ontwikkelen van melkdrankjes voor mensen met een allergie voor lactose, caseïne of bepaalde antibiotica.
• Onderzoek over batterijen en microbiële brandstofcellen. De leerlingen dienden zelf aluminium-luchtbatterijen met koolstofelektrodes te bouwen. Deze batterijen werden vervolgens gebruikt om modelauto’s aan te drijven en te kijken wie in een race de grootste snelheid kon halen en wie het verste kon komen. Van de microbiële brandstofcel bepaalden de leerlingen het rendement en zochten ze uit welk type bacterie verantwoordelijk was voor het functioneren van de brandstofcel.
Sociaal en cultureel programma
Naast het wedstrijdelement was er veel aandacht voor sport, cultuur en natuur. Zo gingen de leerlingen kanoën en wandelen in de moerassen van Soomaa Rahvuspark, een groot natuurreservaat,dat we wat kunnen vergelijken met onze Hoge Venen en dat jaarlijks niet vier maar liefst víjf seizoenen kent. Ze bezochten ook het nationale luchtvaartmuseum, een openluchtmuseum en diverse wetenschappelijke musea. Daarnaast was er genoeg tijd voorzien voor ontspanning, het bezichtigen van Tartu - de op één na oudste universiteitsstad van de Baltische staten - en van de Estse hoofdstad Tallinn. Op het Tamme Gymnasium in Tartu werden de leerlingen vergast op een sfeervolle muziekavond en een rits van (sport)activiteiten.